Urbanfotografering – att porträttera en stad

 

stro%cc%88mmen-och-bron

Något som tidigare var en del av streetfotografering är Urbanfotografering, som visar mer stadsmiljöer, landskap, arkitektur, statyer, fordon, inre- och yttre inredning.  Under perioden 1890 – 1970 kallades både urban- och streetfotografering för streetfotografering.  Efter 1970-talet kom en ny grupp fotografer som brukade kallas neo-streetfotografering som inriktade sig på att bara fotografera människor i olika, ofta komiska, eller speciella situationer. Samtidigt började stadsfotografering kallas för urbanfotografering och har kommit lite i skymundan vilket är tråkigt.  Urbanfotografering är min favorit, jag älskar att fota fina miljöer, pittoreska gator och vackra hus. Bästa tiden är ett par timmar före solnedgången då solen står lågt, ljuset är varmare och skuggorna mindre markanta. Människor får gärna vara med på bilderna men skall inte ha någon framträdande roll. Precis som i streetfotografering är ”storytelling” viktigt, att bilderna berättar något för betraktaren. Visst är det kul att titta på gamla kort och se hur en stad förändras, för en stad är en plats i ständig förändring, precis som ett hem. Skyltar, butiker, bilar allt som är supertrendigt nu kommer att bli ”kult” senare i livet.

Jag har kommit på mig själv med att alltid titta efter nya platser att fota, oavsett om jag sitter på en buss, besöker en plats för första gången eller går i mina egna kvarter och ser hur träden bytt färg eller när det hängs upp juldekorationer… Ett tips är att ta en bild med mobilen, om den blir bra, fundera på i vilket ljus och i vilken årstid/årstider du vill fota platsen. Jag hade bestämt mig för att fota en plats när det var riktigt kallt, massor av snö och solljus, det tog 2 år innan platsen såg ut precis som jag ville fotografera den.

Avslutningsvis vill jag gärna tipsa om några av mina favoritställen för urbanfotografering i Stockholmsområdet:

Mosebacke på Södermalm,  fantastisk utsikt över Stockholm

Skeppsholmen och Kastellholmen, gamla fina båtar och vackra miljöer.

Tanto koloniområde, Södermalm, fantastiskt fina små stugor och pittoreska gränder, söta gatlyktor. Här spelades många Beckfilmer in.

Drottningholms slottspark,  Fantastiska gamla ekar och vattendrag, vackra statyer och byggnader

Rosenhill på Ekerö Ett fantastiskt musteri och café i en sagolik miljö, väl värt resan dit

Sigtuna En riktig ”Astrid Lindgren stad” med små söta trähus

Kommentera

