Återanvänd dina bilder i sociala medier

 

 

Det finns bilder som man känner lite extra för. Tagna vid ett speciellt tillfälle eller bara en bild som blev väldigt bra. Samtidigt känns det lite dumt att lägga ut samma bild i sociala medier mer än en gång, speciellt i samma kanal. Jag skulle säga att det går alldeles utmärkt bara du ändrar lite på den. Svartvitt ena gången, färg andra. Beskär, lek med kontraster och styrkan på färger, använd filter…  Det brukar följa med ett redigeringsprogram när man köper en kamera. Använd det! Även mobiltelefoner- och instagram har jätte bra filter, testa dig fram. Det har kommit en ny version av Affinity Photo 1,5, har inte testat den själv men för USD 40:- (ca 365 kr) Kan det vara ett bra alternativ till Photoshop. Affinity Photo 1,5 finns både för Mac och Windows, det är inget abonnemang utan en licens dvs en engångskostnad.

Jag älskar att blanda svart/vitt och färg, använda kontraster och HDR filter. Det ingår några filter i Photoshop men de är inte speciellt bra och jag skulle rekommendera dig att ladda ner gratisvarianten av Nik Collection om du använder Photoshop eller Mac’s egna redigeringsprogram. Det fungerar både med Photoshop och Mac´s redigeringsprogram och har massor av underbara varianter.

Ovan kan du se hur jag ar använt ett foto för att skapa 3 helt olika bilder. Solrosen beskuren som en soluppgång med en geting på, en svartvitt beskuren bild med en geting i färg för att göra bilden mer intressant och slutligen originalbilden.

Som jag nämnde i inlägget om hur man tar sig igenom bruset i sociala medier handlar det lika mycket om att skapa intressanta bilder och publicera med jämna mellanrum som att tagga bilderna. De här tre bilderna kanske inte skall publiceras efter varandra men om du varvar dem med andra bilder är det ett jätte bra sätt att återanvända bilder.

Om du ser någon bild du tycker om är det bra att reflektera hur gjorde fotografen? Är det något jag kan göra, eller har jag en bild jag kan redigera om för att göra något liknande etc.

Tänk på att som fotograf konkurrerar du med din kreativitet, inte din kunskap.

Kommentera

