Vad skall jag tänka på när jag marknadsför mitt företag i sociala medier?

 

godis

Oavsett om du har ett stort företag, en blogg eller arbetar som freelance är det viktigt att planera sin närvaro i digitala medier. Att satsa för fullt för att sedan inte ha tid att uppdatera alla de olika kanalerna är ingen bra idé. Det skadar företaget mer än vad det hjälper. En blogg som inte uppdaterats på några månader kan vara rent förödande och de som besöker bloggen får uppfattningen att företaget lagt ner.

  1. Det är viktigt att ha en huvudkanal (ett nav) dit du vill driva trafiken, vanligtvis är det en hemsida, men det behöver inte vara det. Utöver navet finns det noder (andra kanaler ex Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn mm), som hänvisar till navet.
  2. Beräkna hur mycket tid du har i veckan att lägga på marknadsföring och anpassa antalet kanaler till den tiden du har. En blogg tar väldigt mycket tid och du kanske kan använda tiden bättre.
  3. Vilken är din målgrupp? Vem riktar du dig till?
  4. Gör en persona (en bild av din typiska kund) ålder, bostadsort, gift/ogift, förälder, intressen, ekonomi… Ju mer detaljerad du gör din persona desto lättare är det att rikta in sig på sin målgrupp.
  5. I vilka kanaler finns din målgrupp? Anpassa din närvaro till de kanaler där din målgrupp finns.
  6. Tonalitet, hur vill du att ditt företag skall uppfattas? Vilket språk/ton använder du till dina kunder?
  7. Vad gör ditt företag unikt? Var noga med att framhålla din USP (unique selling point)
  8. Gör en SWOT (Styrkor, svagheter, möjligheter och hot). Hur kan du minska dina svagheter och öka dina möjligheter.
  9. Om inte du tror på det du gör kommer ingen annan heller att göra det.
  10. Tänk utanför boxen. Det finns många sätt att få uppmärksamhet, använd din kreativitet, men tänk på att det måste matcha din tonalitet och målgrupp.
  11. Följ upp, vilka inlägg fungerar och vilka går mindre bra. Lägg krut på det som uppmärksammas.

Lycka till, det kommer att gå bra, men glöm inte att det tar tid att nå ut i sociala medier. Rom byggdes inte på en dag.

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s