Vilket objektiv skall jag välja?

maggie-med-o%cc%88gon-1

Min katt Maggie fotograferad med Pentax 50 mm objektiv med fast brännvidd.

För några veckor sedan besökte jag en fotobutik. Kunden för mig frågade ”Vilket objektiv är bäst”. Killen i butiken svarade ”det beror på vad du skall använda det till”. Kunden var påstridig med sin fråga och fick hela tiden samma svar. Frågan är relevant men först måste man fråga sig: Vad är det jag skall fotografera?

  • Om du skall foto porträtt eller stilleben är det bäst med objektiv som har fast brännvidd. Ett 50 mm objektiv ger bäst bilder för den typen av fotografering.
  • Många kameror säljs med ett objektiv med  med normalzoom som har brännvidden 18 – 55 mm. Väldigt användbart och det jag har haft störst användning av. Ett jätte bra allround objektiv som jag använder väldigt mycket.
  • Mitt favoritobjektiv är ett zoomobjektiv med brännvidden 18-300. Lite stort och klumpigt och ganska tungt men det blir väldigt bra bilder.
  • I början brukar det kännas ovant att fota med ett nytt objektiv och det kan bli lite skakigt innan man vant sig vid tyngden och storleken. Då kan det vara bra att använda stativ men efter ett tag vänjer man sig och kan fota på frihand.

 

Är större objektiv bättre än de små?

Ja, ju större diameter du har på linsen desto bättre bilder (objektiv brukar också bli dyrare ju större diameter det har). Objektiv med mindre än 50 mm i diameter brukar kallas för ”leksaksobjektiv” och är något jag skulle avråda från. Ju större zoom desto viktigare är det att objektivet har en större lins för att släppa in så mycket ljus som möjligt då zoomen stjäl ganska mycket ljus.

Blir bilderna sämre med UV filter?

Det beror helt på vilket UV filter du använder. Om du ändå skall satsa på ett dyrt objektiv är det värt att satsa på ett lite dyrare. De billigare varianterna kan göra att bilderna blir lite sämre. Jag rekommenderar starkt att använda UV-filter. Det filtrerar inte bara ljuset utan är också ett jätte bra skydd för linsen. Får du en repa på filtret är det bara att byta filter men om du repar linsen är hela objektivet förstört.

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

