Vad skall jag tänka på när jag köper en systemkamera?

 

 

man-pa%cc%8a-cykel

Här är det bra att ha en värderskyddad kamera som tål kyla snö och regn. En av anledningarna till att jag valde en Pentax kamera.

Ibland får jag frågan ”vilken systemkamera skall jag välja?”. Det beror helt på vad du skall använda den till. Om du planerar att fotografera mycket natur och vistas utomhus i extrema väderförhållanden kan det vara bra med en väderskyddad kamera som är byggd för utomhusbruk. Om du istället vill han en kamera som det finns mycket tillbehör till (exempelvis begagnade objektiv, blixtar mm) skall du välja ett av de vanligaste märkena som Canon eller Nikon.

Om du inte fotat med systemkamera tidigare är det bra att köpa den i en fackhandel där du kan gå tillbaka och få tips och hjälp om du skulle behöva. Det kan vara lite dyrare än att köpa hos någon av de stora elektronik kedjorna men det är värt det eftersom de som arbetar i fackhandeln har en betydligt bättre kunskap och vet vad du behöver.

En kamera är lite som en bil. Vet man hur den fungerar och var de olika funktionerna sitter så är det lättare att byta inom samma märke. Kvalitén på de olika kamerahusen är ganska lika, självklart finns det fullformats kameror som är betydligt dyrare och bättre kvalité men de behöver du inte om du inte skall arbeta som proffsfotograf.

Lägg hellre lite mer pengar på objektivet. Det kan du behålla om du senare köper ett nytt kamerahus förutsatt att du väljer samma märke. Ju större radie desto bättre skärpa. Om objektiv kan du läsa i ett tidigare inlägg: Vilket objektiv skall jag välja?

Ju bättre du är förberedd när du kommer till butiken desto bättre hjälp kommer du att få. Det är därför viktigt att veta vad du skall använda kameran till. Här kommer några tips om vad du skall tänka på när du väljer kamera.

Vad skall du fotografera?  Barnens uppväxt, street, natur, resor etc. Orkar du släpa med en tung kamera på shoppingrundan? Om du köper en för stor och tung kamera är det risk att du lämnar den hemma och inte använder den. Då hade det varit bättre att köpa en lite mindre modell som du verkligen använder.

Behöver jag få plats med den i en handväska, bag eller kan jag ha med mig en stor kameraväska eller ryggsäck?  Jag föredrar en ”crossbody” kameraväska som hänger över axeln och är lätt att öppna när jag skall byta objektiv eller plocka upp något. Tänk på att förutom kamera och fototillbehör behöver du få plats med plånbok, mobil, block och penna, läppbalsam mm. Kanske inte allt som du har i din handväska men ganska mycket.

Hur mycket pengar är jag beredd att lägga på en kamera och tillhörande objektiv? Bestäm dig innan så blir det inte som en kalldusch när det är dags att betala och säljaren kan anpassa de varor han visar till prisklass och behov.

Är den användarvänlig? Tänk på att kameran skall passa just dig. Min Pentax K-50 är ganska liten och passar mina små händer. Kameran skall kännas bra när den ligger handen och du skall lätt komma åt alla knappar och reglage.

Är du en tekniknörd som vill ha alla tänkbara finesser? Då skall du säga det! För mig är det inte så viktigt att ha det senaste, men om det är viktigt för dig skall du säga det. Det finns lika många anledningar till att köpa en kamera som det finns köpare.

Garantier, extra försäkringar etc. Tänk på att kolla din hemförsäkring vad som gäller där. Oftast är det dumt att köpa en extra försäkring.

Köpa begagnat? Ja det kan absolut vara en idé. Finns det en bra kamera till ett bra pris är det dumt att inte slå till. Du kanske vill ha 2 kamerahus för att slippa byta objektiv och riskera damm i kameran. Min kusin köpte en kamera för 900 kronor. Bra pris för ett kamerahus och om objektet inte funkar är det bara att köpa till ett. Han har ju redan sparat en bra peng så då är det värt att satsa på ett bra objektiv.

 

 

 

Kommentera

