Hur bygger jag mitt varumärke?

hellström_logga.jpg

Här är logotypen för mitt nystartade företag. Varken hemsida eller marknadsföring är klart ännu men jag vill visa den eftersom den är stilren och klassisk men ändå lite annorlunda med 2 olika typsnitt. Kommer kunden bara ihåg Hellström kan de googla fram företaget eftersom det är kommunikation och media de letar efter.

Du kommer säkert få massor av olika tips från nära och kära om hur de lyckades bygga upp sitt varumärke. Många är bra, andra är mindre bra men det finns några punkter som är bra att förhålla sig till:

  1. Vilken är din målgrupp? Gör en Persona. Ålder, intressen, inkomst, var finns de geografiskt, värderingar mm. Ju bättre du analyserar din målgrupp desto lättare blir det att forma ditt varumärke.
  2. Varför? Varför skall kunderna välja just din produkt? Här är det viktigt att framhålla sin USP (=Unique selling point). Vad gör din produkt så mycket bättre än någon annans? Pris, kvalité, ”måste ha” känslan. Stan är full av Michael Kors väskor. Det finns massor av väskor i samma storlek med lika bra kvalité men Michael Kors har lyckats fånga en stor del av marknaden, varför? För att det är en ”måste ha” grej. Den visar att jag har råd att köpa den, och att jag är med i matchen, en inne tjej.
  3. Vad vill du att ditt företag skall associera till? Modernt, klassiskt, sportigt, trendigt, ekologiskt, billigt, folkligt… Tänk dig att Comviq och Apple skulle byta reklam med varandra. Det skulle vara förödande för båda två. Apple kunder identifieras som trendmedvetna, vill ha det senaste inom teknik och design, gärna minimalistiskt och identifierar sig med Apple produkter. Comviq säljer eftersom de är billiga. En lite man i stickad slipover står i sin kiosk och pratar om hur billigt man kan ringa. Inte så trendigt, men folkligt. Två helt skilda målgrupper.
  4. Hur ska du visa det? Med loggan, tonalitet, produkterna, marknadsföringen, personalens sätt att möta kunderna. Det måste finnas en röd tråd. Kunderna skall känna igen sig direkt när de ser din produkt eller din reklam. McDonalds är ett bra exempel. Alla känner igen det gula M:et mot den röda bakgrunden. All Personal har lika dana kläder  och serverar samma maträtter var du än befinner dig. Du är van vid att de serverar dig snabbt vid kassan med ett leende. Ingen bordsbeställning, inga dukar eller glas… Logotyper som inte associerar med verksamheten är betydligt svårare att marknadsföra än de som associerar till verksamheten. Linas Matkasse representeras av en papperskasse med namnet på. Microsoft Windows med de 4 fönstren är en annan bra logotype.
  5. Tänk långsiktigt. En slogan, en logotype eller vissa färger som är väldigt trendig nu kommer att bli väldigt otrendiga om några år. Du kan göra om din hemsida och dina kanaler i sociala medier men det är svårt att byta loggotype när den väl blivit inarbetad. Kunder väljer ofta något de känner igen.
  6. Kundresan är lång, den går från att känna igen, lära känna produkterna, till att överväga köp, köp, service, och i bästa fall rekommendera företaget. Det är därför viktigt att tänka hela kundresan innan du börjar bygga ditt varumärke. Vad har du för kundservice om något går sönder, hur lång tid får leveransen ta etc. Kundresan är en cirkel där kunden när som helst kan gå från helnöjd till mindre nöjd. Därför kan du aldrig sluta att arbeta på ditt varumärke.
  7. Omvärldsbevakning är viktigt. Både när det gäller dina konkurrenter och ditt eget varumärke. Om du inte är noga med din omvärldsbevakning kan dina konkurrenter lätt springa ifrån dig. Det är lika fel att vara för tidig med en produkt som för sen. Om marknaden inte är mogen för din produkt  får du inte sålt den oavsett hur mycket reklampengar du än lägger ner. Behöver dina produkter introduceras på marknaden så låt det växa fram. Kunden måste känna att den hänger med i utvecklingen. Få skulle vilja köpa en bil som är självgående. Även om statistiken visar att den är säkrare sån skulle bilföraren känna sig osäker eftersom hen är van vid att köra själv. Här behövs det en lång introduktion innan försäljningen kan komma igång på allvar.
  8. Fokusera på det du är bra på. Att sälja en tjänst eller vara bara för att det går att tjäna pengar på den är en ganska dålig idé. Det finns alltid någon som är billigare eller kan marknadsföra sig bättre. Fokusera därför på det just du är bra på. din USP.
  9. Tro på din företagsidé och det du säljer. Om inte du tror på vad du gör kommer ingen annan att göra det heller.
  10. Sätt upp ett SMART mål (=Specifikt, Mätbart, Applicerbart, Realistiskt, Tidsbestämt). Att kämpa år ut och år in utan resultat kan vara förödande. Bestäm dig hur mycket tid och pengar du vill ge projektet genom att sätta ett SMART mål. Om så många andra lyckas, så kommer du också att göra det, eller hur?

#blogg100 #digitalabilder #marknadsföring #startup #marknadsstrategi #varumärke

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s