Vad är ett nättroll och hur skall man bemöta dem?

mask

Lite då och då dyker det upp människor i olika chattforum och på olika sidor i sociala medier som inte har något annat intresse än att sprida hat och ifrågasätta allt och alla. Att försöka förklara eller bevisa med fakta går inte eftersom nättrollet inte är intresserad av ämnet utan bara vill förstöra och ifrågasätta allt.

Nättroll känner man igen på att de ofta har väldigt grovt språk men många svordomar och felstavningar. De är inte intresserade av ämnet i sak utan är bara ute efter att provocera och skapa dålig stämning i tråden. Ju mer du förklarar och besvarar kommentarerna desto värre blir det. Det kan vara en bra idé att redan från början skriva att ”Kommentarer som inte tillför ämnet något kommer att tas bort. Tänk på att hålla god ton och undvika kommentarer som kan uppfattas som kränkande”.  Då har du redan från början satt ner foten och berättat vad som gäller, samtidigt som du kan utesluta dem om de fortsätter.

På Facebook finns det en funktion där du kan blockera vissa ord så de inte kommer upp i flödet. Den som skriver orden kan se inlägget på sin sida men ingen annan. Jag skulle rekommendera att du lägger in könsord, svordomar, rasistiska kommentarer, ord som kan användas negativt emot din verksamhet, exempelvis djurplågare, om du har en pälsaffär etc. Tänk på att troll ofta stavar fel, medvetet eller omedvetet, så stava ordet du vill blockera på så många olika sätt som möjligt.

Skall ja ta bort negativa kommentarer?

I längden vinner du på att vara ganska tolerant när det gäller kommentarer i sociala medier. När det går så långt att det utvecklar sig till direkta hot, rasism eller uppmaningar till olagligheter är du skyldig att anmäla det till polisen. Ta en skärmdump och ta bort kommentaren. Men är det bara en missnöjd kund är det bättre att besvara kommentaren och erbjuda det att rätta till vad som blev fel.

Vad gör jag om jag får en riktigt dålig recension? 

Tyvärr kan man inte ta bort recensioner på Facebook. Vad du däremot kan göra är att be dina trognaste kunder att skriva bra recensioner för att kompensera upp den dåliga, kanske göra en tävling där du ber dina kunder skriva om det bästa med dina tjänster/produkter. Den dåliga recensionen hamnar då längre ner i flödet och blir mindre synlig. Det kan både vara nättroll och dina konkurrenter som skriver negativa recensioner. Om det är nättroll brukar inläggen inte vara speciellt bra skrivna och dina kunder kommer att genomskåda det.

#blogg100 #nättroll #socialamedier #recensioner

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s