Facebook – din digitala dagbok

 

frukt-pa%cc%8a-bakgata

En härlig bild från vardagslivet i Hongkong, men vänta med att göra den offentlig till dess du kommer hem från resan.

När vi var yngre var det många av oss som hade en dagbok med ett litet hänglås, där vi skrev vad vi gjort under dagen och lite hemligheter, åsikter och annat som man kanske inte ville dela med sig av. Numera är vi inte lika hemliga. Mycket av det vi gör, vilka vi umgås med och var vi har varit skriver vi om på Facebook. För några dagar sedan pratade jag med en väninna jag inte talat med på 15 år (ringde upp henne via messenger appen) och pratade länge. Ser du vad min dotter liknar min syster? Vad bra du har det i Stockholm mm. Ingen tid hade gått förlorad vi visste fortfarande allt om varandra och pratade precis som när vi var yngre. Med rätt personer är det underbart, men andra kan det kännas ganska obekvämt.

Men vem vill du skall veta allt om dig? Du kan välja att ha en sluten Facebooksida där dina vänner kan se dina inlägg. Du kan också ha en helt öppen sida där alla kan se vad du skriver. Själv väljer jag att vid varje inlägg bestämma vilka som skall  inlägget. Det är något du kan ändra allt efter som och om du väljer att göra ett inlägg som bara dina vänner kan se, kan du när som helst gå in och ändra till offentligt, eller tvärt om.

Något du däremot skall undvika så långt det går, är att ha funktionen platsinfo påslagen. Det är en ren säkerhetsåtgärd både för att skydda dig mot inbrott, din personliga säkerhet men också för de du umgås med. Risken att det skall hända något är kanske liten, men den finns. Ingen skall kunna kartlägga dina vanor. Då  är det bättre att senare när du kommit hem skriva om vilken kul dag du haft, var du varit och vem du umgåtts med. Om jag har någon som bor hemma hos mig när jag är ute och reser brukar jag lägga ut bilder och inlägg från resan och samtidigt tacka kattvakten för att hen bor hos mig när jag är bortrest. Annars brukar jag lägga upp bilderna och inlägg, och välja ”bara jag” som kan se inlägget för att sedan göra det offentligt/bara vänner när jag väl är hemma igen. Du kan alltid gå in och redigera ett inlägg så det är bara att lägga till text och bilder allt efter resans gång. Det kan ju vara svårt att komma ihåg allt man varit med om, om man är borta en längre tid.

Slutligen, självklart skall du vara personlig och bjuda på dig själv, dina åsikter och värderingar, men undvik att bli för privat. Att läsa om otrogna partners, bråk med nära och kära kan kännas rätt besvärande för de som läser det, välj hellre att berätta det för de som du har förtroende för. (Även om det ibland skulle kännas väldigt skönt att få hänga ut någon). Om du vill skriva om dödsfall och allvarliga sjukdomar så var noga med att ta reda på att alla närstående fått veta det först innan det kommer upp på Facebook. Att få veta att sin farfar dött efter att ha läst det på en kusins Facebooksida är elakt och du vet inte var personen befinner sig när den läser inlägget.

#blogg100 #facebook #närvaro_i_sociala_medier #digitaldagbok #vett_och_etikett_i_sociala medier

Kommentera

