Regler för lotterier och tävlingar i sociala medier, vad är skillnaden och varför är det så viktigt att känna till dem?

tree-200795

Sociala medier ses ofta som en gråzon där djungelns lag gäller eftersom de sträcker sig över hela världen. Facebook hävdar ofta att det är amerikanska lagar som gäller eftersom Facebook är registrerat där.  Fel, i Sverige gäller svenska lagar oavsett om det är i tidningar, radio, tv, i sociala medier, butiker eller på event oavsett i vilket land forumet är registrerat. Jag ser ofta att företaget/organisationen/föreningen/gruppen etc kräver motprestationer  för att du skall få delta. Inte sällan står det ”dela, gilla, bjud in så är du med och tävlar om”… Det är inte någon tävling, utan ett lotteri eftersom det inte krävs någon avancerad insats eller kunskap.

Vad är skillnaden mellan lotteri och tävling?

För att det skall få kallas tävling krävs en motprestation som är så svår att alla inte kan svara rätt. Att fråga vad Sveriges huvudstad heter kan i princip alla svenskar svara på och frågan har därför inte den svårighetsgrad som krävs för att få kalla det tävling.

För att det skall vara ett lotteri krävs att det är slumpen eller gissningar som avgör eller att frågorna är så lätta att merparten av alla deltagare kan svaret. D.v.s om du gillar delar eller kommenterar något i sociala medier är det inte en tävling utan ett lotteri och lotteri lagen gäller precis som när föreningar, organisationer eller företag lottar ut något.

I båda fallen är det viktigt att berätta hur vinnaren kommer att utses, första rätta svaret som dras etc, och det måste tydligt framgå var vinnaren/vinnarna kommer att publiceras. Att bara kontakta vinnarna är inte tillräckligt.

Svara på 10 frågor så är du med och tävlar om en bil… Åter igen att svara på frågor om sig själv, var man bor, ålder, är ingen tävling då det arrangören inte vet vad som är rätt svar. Du riskerar däremot att få ett antal försäljare efter dig som ringer och vill pracka på dig allt möjligt. Jag testade det här en gång och det tig inte lång tid innan en säljare ringde upp. Enligt henne hade jag vunnit rakhyvlar som skulle skickas hem till mig mot att jag betalade frakten, annars skulle jag få hämta ut dem hos postombud… Hur jag valts ut som vinnare, var vinnarna stod presenterade och vilken tävling det var kunde inte tjejen som ringde berätta. Jag är väldigt tveksam till om de över huvud taget hade tillstånd att bedriva lotteri/tävlingar.

En annan gång skrev jag ett förslag till vad som skulle hända i nästa säsongs Solsidan. ”Gunilla Person dyker upp som Mickans mamma från spanska Solkusten och tycker inte att någon av Mickans vänner har någon klass…utom Ove”.

Efter det inlägget fick jag ett mail om att jag vunnit solsidan spelet, att vinnarna skulle presenteras på TV4:s hemsida och att jag behövde tacka ja till vinsten eftersom det eventuellt skulle utgå vinstskatt. I det här fallet gjorde TV4 allt rätt. Berättade redan i instruktionen till tävlingen vad som förväntades, att de skulle utse bästa förslaget, meddelade att de skulle publicer alla vinnare på en hemsida så samtliga deltagare kunde se vilka som vunnit, och slutligen meddelade att det eventuellt skulle utgå vinstskatt.

#blogg100 ”socialamedier #regler_för_tävlingar_och_lotteri #tävling #lotteri #lagar_och_regler_i_sociala_medier

Kommentera

