Okända personer, vänners vänner, kollegor och chefer, vem är ok att lägga till som vän på Facebook?

 

kille-vid-bro%cc%88dbutik

Det händer ganska ofta att jag får vänförfrågningar från personer jag inte känner. Ibland kan det vara ganska svårt att avgöra vem som är ok att lägga till och inte men här kommer några tips på vad du skall kolla innan du lägger till någon på FB:

Gå in på personens sida, har den ett relevant flöde eller är det ett nyöppnat konto? Hur ser personen ut? Jag får ibland vänförfrågningar från ”amerikanska soldater”. De har alltid nyöppnade konton och när man går in och tittar noggrant på deras bilder ser man ibland att det inte ens är samma person på de olika bilderna. Avståndet mellan näsan och läppen är olika, ögonen sitter olika tätt ihop osv. De personerna brukar jag blockera direkt eftersom det är ett uppenbart bedrägeri.

Om personen verkar ok, har ett bra flöde och uppdaterar ofta, skicka ett meddelande och fråga hur ni känner varandra eller varför hen är intresserad av att bli vän med dig. Inled en konversation. Det känns alltid tryggare att veta vem det är även om det kanske inte alls är något konstigt.

Någon du har väldigt många gemensamma vänner  med skickar en vänförfrågan. Även vänner kan få in en mindre lyckade personer på Facebook. Kolla flödet, är det någon du känner att du vill bli vän med? Här tycker jag det är helt ok att godkänna personen. Det är så jag har fått några av mina bästa vänner och det är alltid roligare om man hamnar på en fest om man känner till varandra.

Chefer och kollegor: Här är det lite knepigare. Bäst är att fråga chefen vad företaget har för policy. Är det ok att skriva om företaget, förväntar de sig att jag skall gilla företaget på Facebook. När det gäller kollegor kan det vara lite svårare. Bäst är att fråga om det är ok att lägga till någon på Facebook. Nästan alltid är svaret ja men det känns alltid bättre om någon frågar.

Du behöver inte bestämma dig direkt om du vill bli vän med någon. Om det är en person som verkar ok men är helt ny på FB kan du vänta med att bekräfta eller ta bort vänförfrågan och följa personen för att se hur det utvecklar sig.

Kan jag säga nej till gamla klasskamrater och vänner jag inte längre träffar eller har något gemensamt med?

Självklart. Att ni satt i samma klassrum för 10 år sedan är inget frikort till ditt privatliv. Inte heller människor i din närhet som är energitjuvar eller bara vill tjuvkika på ditt liv. Det finns också vänner som börjar uttrycka sig på ett sätt som du inte tycker om och som inte passar med dina värderingar. Då är det helt ok att ta bort dem även om ni varit bra vänner tidigare. Sist men inte minst är det du som bestämmer vem som förtjänar att vara din vän. I verkliga livet eller sociala medier.

Kommentera

