En tillbaka blick på trender och utvecklingen i sociala medier

toppluva-gg

Trender  i sociala medier förändras fortare än på något annat ställe. Utvecklingen går i raketfart och det kan vara svårt att hänga med. Att Carrie i Sex and the City satt hemma vid sitt skrivbord och skrev krönikor var något helt nytt. Nu mera finns det massor av framgångsrika människor som gjort sin karriär inom sociala medier. Utvecklingen går framåt allt fortare och vad som var inne för några månader behöver inte vara inne nu.  Alla kanaler har blivit mer nischade vilket också gör det lättare för användarna att nå ut till sina målgrupper.

När Facebook kom var det nog inte många som trodde att det skulle bli det vanligaste mediet för företag att marknadsföra sig på. De allra flesta företag, föreningar och organisationer finns på Facebook. Massor av slutna grupper anordnas för grupparbeten, skolklasser och föreningar för att alla skall få samma information och meddela varandra. Min väninna brukar säga ”finns det inte på Facebook har det inte hänt”, det ligger mycket i det. Den snabbast växande gruppen på Facebook är åldersgruppen 65+. Den yngre generationen har Facebook konton men är mer aktiva i andra kanaler då de inte vill vara i samma forum som sina föräldrar. För ett år sedan var Gif:ar (rörliga bilder) och mems (bilder med texter på) vanliga på Facebook. Nu är det livesändningar som tagit över.

Instagram var från början ett forum där folk la ut bilder på vad de åt. Romantiska frukostar på vackert porslin, tjusigt upplagda maträtter och fina dukningar. På många sätt har Instagram ersätt de traditionella fotoalbumen samtidigt som många fotografer når ut med sina bilder till en bredare publik. Sammanfattningsvis har Instagram blivit mindre nischat, mer reklam och betydligt större variation av bilder. En perfekt kanal om du letar inspiration. Det här är min favoritkanal och på bara ett drygt år har kontot vuxit till 37000 följare. Hemligheten? Följ de som följer dig, var generös med likes, kommentarer och bilder. Det tar tid men lite då och då hör någon av sig som vill köpa en bild.

Twitter har blivit allt smalare de senaste åren och allt mer nischade. Nu är det ett viktigt forum för journalister och politiker medan andra grupper väljer andra medier. Någon som gett Twitter ett rejält uppsving är Donald Trump. En annan känd twittrare är Carl Bildt har fått smeknamnet internet ministern.

Bloggar är tillsammans med Facebook den mest kända formen av sociala medier. Unga tjejer skrev om sina liv och intressen och fick snabbt massor av följare. Många följer ämnes bloggar, d.v.s. bloggar som handlar om ett speciellt intresse. En blogg som jag tycker speciellt mycket om att följa är Förvaringsdrottningen som skriver om hur man organiserar och förvarar i sitt hem för att få mer struktur på vardagen. Bloggar blir allt mer nischade och ämnes bloggar får en allt större andel då många unga istället väljer att göra Vloggar (videobloggar). Att sitta och prata framför en kamera går betydligt snabbare än att skriva inlägg och kravet på kvalité är inte lika höga.

 

De snabbast växande kanalerna är YouTube och Snapchat. Många unga använder YouTube som sökmotor. När min 8-årige gudson gjort en Nutella kaka blev jag jätte imponerad och frågade var han lärt sig det. På YouTube svarade han och tittade på mig som om jag var en gammal fossil. Självklart, det går fortare att baka samtidigt som man tittar på en film istället för att stå med kladdiga händer och bläddra i en kokbok.

Reklamen har letat sig in i alla sociala medier, även Snapchat har blivit en viktig reklamplats för att nå en allt yngre målgrupp. Samtidigt blir samhället allt mindre källkritiskt. 6 av 10 svenskar har svårt för att avgöra sanningshalten i den information de får på internet. Är det  dags att införa källkritik och analys av sanningshalt på internet i skolorna?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s