Trender inom reklam: Ica Stig och gänget – Storytelling på bästa sätt.

Ica Stig

Det var länge sedan vi hörde hurtiga sånger som handlade om konserverad gröt och Ipren som söker upp det onda. Precis som med allting annat finns det trender i reklam och något som blir allt vanligare är ”storytelling”. Den typen av reklam har funnits länge och trenden håller i sig. På vikingatiden började vikingar att göra reklam för sig själva genom att hugga in runor i stora stenblock som berättade vilka de var och vad de åstadkommit.

Hur fungerar runor i dagens reklam?

Inte så bra, om vi bortser från att väldigt få kan läsa runor så är människor inte längre intresserade av att läsa reklam. De vill få informationen direkt utan att anstränga sig, i ljud eller bild, helst båda. Samtidigt blir konsumenterna mer och mer kritiska och genomskådar reklam ganska fort. Det är då Storytelling kommer in. Vi berättar en rolig historia, samtidig som vi visar upp varumärket. Voila, Storytelling.

Målgruppen skall känna igen reklamfilmen men den skall ändå kännas ny och relevant. Nu är den så vanlig att man inte längre tänker på att det faktiskt är en historia med reklam som berättas i reklamen. Från början var det amerikanska reklamfilmer där en fotograf ger en filmrulle till en budfirma och man ser hur mannen från budfirman springer genom säkerhetskontrollen för att leverera bilderna i tid till en tidning på andra sida jordklotet eller en mormor/farmor som syr fotbollskläder till sitt barnbarn och får en ask Merci choklad som tack.

Sveriges mest kända storytelling reklam är Ica Stig och hans anställda. Snygga tjejen, korkade killen och lillgamla praktikanten. Det är lite som att träffa gamla vänner när reklamen dyker upp och veckans kortköp känns inte så viktiga eftersom du är en del av Ica familjen. Oavsett vad man tycker om Ica och var man brukar handla så finns det en gemenskap med reklamen. Alla oavsett var man bor och vem man är kan handla på Ica. Det handlar inte så mycket om att sälja veckans kortvaror utan mer av att skapa gemenskap med de i filmen, bli en i gänget och inte ens fundera på var man skall handla. En annan storyteller är hjärt och lungfonden. Den äldre damen som berättade att hon fick 20 år extra med sin mamma tack vare hjärt och lungfondens forskning och att hon ger en del av sitt testamente i gåva…

Ica Stig har blivit ett begrepp och svenskar känner sig oftast inte besvärade när reklamen dyker upp. Det är bästa betyget en reklamfilm kan få. Samma ”storytelling” har pågått i över 10 år, och vi älskar den fortfarande. Det är riktigt bra reklam.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s