Ditt personliga varumärke, hur du marknadsför dig själv…

ligger-pa%cc%8a-trottoaren-hdr

Den här damen har gjort till sin grej att ligga på trottoaren varje dag och se på folk. Hon har en mugg där man kan lägga pengar men det är inte det vikigaste för henne. Många i Hongkongs finansdistrikt vet vem hon är och säger hej. Hon har skapat sig ett varumärke som kanske inte ger så mycket men jag blev glad varje gång jag såg henne.

Artister pratar ofta om sina ”personliga varumärken”. Tidningsartiklar som slirar på sanningen blir stämda och artistens personliga varumärke har skadats. Att bygga ett personligt varumärke är inte samma sak som att bygga ett företags varumärke. Ett företag är en juridisk person som du kan forma som du vill till skillnad från dig som fysisk person. Du har personliga egenskaper, intressen, känslor mm. Allt det måste tas med när du bygger ditt personliga varumärke.

Det är inte bara kändisar som har personliga varumärken. Det har alla, varje dag säljer vi in oss hos olika människor, den nya kollegan, tjejen i kassan på Ica, vänners familjer mm. Det är inte alls så dramatiskt som det låter utan en självklar del i vardagslivet. Samtidigt finns det tillfällen när man verkligen måste sälja in sig. På jobbintervjuer, i olika aktiviteter och föreningar etc.

Det finns några saker att tänka på som kan ge dig lite trygghet på vägen:

Visa förståelse och ödmjukhet. Du vet inte vad personen gått igenom innan du träffade den. En jobbig morgon, en lotto vinst, personen har social fobi och tycker det är jätte jobbigt att träffa dig av någon anledning. Visa att du är omtänksam. Att du inte är där för att förminska någon är en bra start.

Var dig själv, din personlighet kommer alltid fram tillslut ändå och om den inte passar den du skall sälja in dig hos så blir det ändå inte bra.

Anpassa språk och klädsel till tillfället. Att svära i kyrkan är väl inte så farligt nu för tiden men försök att anpassa dig till gruppen/personen du säljer in dig hos. Hur frispråkig kan du vara, hur klär de sig (casual, buisseness, praktiskt etc). Du kan fortfarande vara dig själv men i lite anpassad skala.

Lätta upp stämningen men bli inte flamsig eller tramsig. Att bjuda på sig själv är aldrig fel men gör det vid rätt tillfälle och på rätt nivå. Någon som är för tramsig eller flamsig tappar man snabbt intresset och respekten för.

Var tydlig med vad du vill men på ett trevligt sätt och visa engagemang och intresse när du får hjälp. Jag ville väldigt gärna ha en speciell fotograf som mentor. Jag frågade honom. Berättade att jag ville bli bättre som fotograf och bli bättre på Photoshop. Han ställer upp i mån av tid och vi har båda lärt oss massor under resans gång.  Om du ber någon om hjälp var noga med att ta till dig och lära från den hjälp du får. Tid är också pengar även om du inte betalar för hjälpen.

Att tvätta bort en stämpel någon satt på dig är betydligt svårare än att börja från noll. Vissa personer får snabbt en stämpel på sig att vara slarviga/ överdrivet noga, otrevliga/för trevliga, gnällspikar, skvallertanter etc. Det sitter som en tatuering och kan vara näst intill omöjligt att bli av med. I stora städer är det lättare men på små orter kan det ta generationer. Därför är det viktigt att värna om ditt varumärke.

Lättaste vägen till ett hållbart varumärke är att fokusera på det du är bra på och försöka tona ner det du är mindre bra på men gör det med glimten i ögat så du inte kör över någon. Det är det som företagare lever på, att de gör det de är bra på och vågar be om hjälp med det de är mindre bra på.

Undvik ”Fake it until you make it”. Det kan gå, med det kan också gå helt åt skogen. Oavsett kommer du aldrig att känna dig 100 % säker på vad du gör eftersom det alltid kommer att finnas stora kunskapsluckor eftersom du inte lärt dig uppgiften från grunden. Gör ditt bästa och erkänn att du inte kan vet allt, för det gör ingen.

Ha en röd tråd genom dina sociala medier. Någon som följer dig på Facebook, Instagram, Twitter etc. Skall känna igen personen som syns på bilderna. ”Just det det är hon som jobbar som guide, gillar hästar och är medlem i fotoklubben. Henne känner jag igen. Blir det för många intressen och åsikter blir bilden av dig ganska spretig och det kan vara svårt att veta vem man skall träffa idag?  Ryttaren, fotografen, guiden, partytjejen, simmaren, vegetarianen… Självklart kan du ha massor av intressen men begränsa dig till de du lägger mest tid på eller de som är viktigast för dig.

Tacka nej om det är något som du inte kan stå för. Nej jag vill inte bli associerad med alkohol, för utmanande kläder, vissa åsikter, Melodifestivalen eller vad det nu kan vara. Hur lätt som helst, lägg inte ut den typen av bilder och be dina vänner att inte publicera den typen av bilder på dig heller. Visst kan du smygtitta på Melodifestivalen, dricka ett glas vin eller ha ett urringat plagg i garderoben skriv inte om det på Facebook.  Du kanske kan tjäna pengar på det men hur påverkar det ditt varumärke i längden.

Avslutningsvis, alla gör dumma grejer och blir förlåtna, men det kan vara en bra ide att försöka minimera de tillfällena så de inte kan ses som en vana.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s