Visitkort, LinkedIn, Facebook, hemsida vad skall jag satsa på när jag startar nytt företag?

tree-200795

Självklart beror det på vilken målgrupp man vänder sig till. Det är lätt att använda termer och fackord för att det skall höras att man vet vad man talar om men det är precis lika viktigt att marknadsföra sig så någon som inte kan branschen förstår vad du håller på med. För länge sedan gick Filmen Masjävlar på tv. ”Du jobbar med data” svarade mamman när dottern kom tillbaka till den lilla byn i Dalarna. Med tanke på att mamman och alla andra dottern kände skulle kunna vara ambassadörer för henne och hennes företag så är det viktigt att faktiskt vara tydlig med vad man gör även när man träffar människor utanför sin målgrupp. Dels för att de gör dem mer intresserade av vad du gör i ditt yrke, men också för att de skall kunna rekommendera dig till potentiella kunder. Ofta frågar vi om vi får lägga till varandra på Facebook eller LinkedIn när vi träffar någon på ett seminarium eller konferens. Med smartphones fungerar det men när vi träffar någon som kanske skall tipsa om dina tjänster måste du ha ett visitkort. Att komma ihåg ditt namn och namnet på företaget är näst intill omöjligt.

Varje social mediakanal du använder tar tid och energi att uppdatera om du vill marknadsföra dig där. Börja hellre med några få kanaler och utöka när du får tid.

LinkedIn hemsida och Facebook är de kanaler jag rekommenderar att börja med. Dels för att du kommer att träffa många kontakter i yrkeslivet genom LinkedIn, Facebooksidan är näst intill obligatorisk, ”finns du inte på Facebook så finns du inte”. Det är också här du uppmärksamma dina vänner på vilken typ av verksamhet du bedriver.

Hemsida är också viktigt dels för att många vill veta vad du kan erbjuda, men också för att visa att du är ett seriöst företag som tål att synas.

Bloggar, twitter, Instagram kan vänta tills du har mer tid och fått ordning på de andra kanalerna. Det är bättre att ha ett fåtal kanaler som fungerar jämfört med att finnas i alla men med tvivelaktig närvaro.

Din närvaro i sociala medier kan lika mycket hjälpa dig som stjälpa dig.Tänk på när Barilla gick ut och sa att deras målgrupp var den traditionella kärnfamiljen kände sig många kränkta och HBTQ rörelsen började bojkotta Barillas produkter.

Det finns 3 kategorier man delar upp närvaro i sociala medier i:

Ägd: Din hemsida, din Facebooksida etc. D.v.s sidor som du har full kontroll över och där du själv kan välja vilket innehåll du vill publicera.

Hyrd: Reklamplats i exempelvis en tidning, inbound marketing (när någon skriver och rekommenderar dina tjänster och produkter så det låter som ett inlägg men är en artikel).

Förtjänad: Här handlar det om vad andra skriver om ditt företag och vad de tycker. Kan vara väldigt bra reklam men också negativa kommentarer som kan sänka ditt företag. Här är det viktigt med omvärldsbevakning för att se vad dina kunder och konkurrenter tycker om dig. Hinner du bemöta dålig kritik i tid kan det rädda en situation som skulle kunna sluta riktigt illa.

Behöver jag professionell hjälp för att komma igång med sociala medier? Ja, även om du är duktig på sociala medier i sig kan det vara bra att få hjälp med att lägga upp en strategi, ha en plan B. Sociala medier är en sak, att skriva bra copys och inbound marketing är en helt annan.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s