Vad skall jag tänka på när jag annonserar på nätet?

Rent generellt är det viktigt att inte bara sälja. Att skapa kännedom och  intresse för företaget/varan är precis lika viktigt för att inte förlora de kunder som vid ett senare tillfälle kommer att behöva den typen av vara/tjänst. Man brukar säga att 20 % säljande text och 80 % content (information som är bra för kunden) är bästa balansen för att nå ut med budskapet.

Om du vill sälja en penna till mig kan du berätta att om du tycker om den kan jag köpa till bläckstift när den tar slut, den kan användas på papper, trä, plast etc. Korken som sitter på är till för att skydda så du inte får bläck på andra saker som ligger i närheten av pennan när du inte använder den etc. Så här noga behöver man kanske inte gå in på förklaringen till hur man använder en penna men det är principen jag vill förklara.

Här kommer några punkter som är viktigt att tänka på när du skriver en säljande text:

Varför skall de välja just din produkt? Varför är viktigaste ordet!

20 % sälj och 80 % content. Här passar varför in. Beskriv användningsområdena för produkten varför man behöver den, hur den används och hur man sköter produkten. Ex tvättmärkning på kläder, hur eko produkter påverkar miljön/dig själv etc.

Bilder med text: Facebook har en regel att en bild får inte innehålla mer än 20 % text annars blir annonsen inte godkänd. Om det kan man tycka vad man vill men å andra sidan, vill man visa en bild så är det ju för att bilden skall tala.

Använd du form såvida du inte säljer till en specifik grupp. Var personlig men inte privat, jag skall ha en föraning om vem jag pratar med om jag kontaktar företaget.

När det gäller sociala medier kan det vara en tröst att veta att av alla som sett ett inlägg är det 10% som agerar (like, kommenterar), och 1 % som agerar (köper delar etc). Räkna inte med en masshysteri även om du går ut stort och har gjort alla rätt.

 

Kommentera

