Bygga hemsida, vad skall jag tänka på?

Kille med mikrofon

I torsdags blev min hemsida klar, efter ca 40 timmars arbete och en hel del planering. Rent tekniskt är det ganska lätt att bygga en hemsida och det finns flera olika mallar som går att använda. Däremot kan vara ganska svårt är att bygga en hemsida som speglar varumärket, är lätt att hitta på, (alla som försökt hitta något på Skatteverkets hemsida vet att det är näst intill omöjligt) samtidigt som den är säljande och tilltalande för din målgrupp.  Här kommer några tips om vad du skall tänka på när du bygger en hemsida, ju bättre förberedelse desto lättare blir det.

Börja med att skaffa en domän som är lätt att komma ihåg. Jag valde Hellstromkommunikation.se Det är inte bara adressen till min hemsida utan också min mailadress: elisabeth@hellstromkommunikation.se. Lätt att komma ihåg när du hör det, speglar vad företagets verksamhet och kan användas om företaget växer.

Surfa runt på olika hemsidor och glöm inte att kolla konkurrenternas. Vad gör de bra/mindre bra. Kan du göra något liknande? Färgval, layout, tonalitet etc.

Gör en wireframe innan du börjar. D.v.s en karta över hur de olika sidorna skall se ut. En layout med bilder texter etc. Då är det lätt att ändra och du har något att gå efter vilket gör att sidan hänger ihop.  Den behöver inte vara så avancerad. Papper och penna fungerar bra.

Surfa runt på olika hemsidor och glöm inte att kolla konkurrenternas. Vad gör de bra/mindre bra. Kan du göra något liknande? Färgval, upplägg

Använd bilder med rörelser i det skapar mer liv rörelse på sidan och den känns mer levande.

Använd färger som skapar kontrast. Det skall vara lätt att läsa, oavsett om läsaren sitter i fullt dagsljus eller ett mörkt hörn på ett café.

Självklart vill man säga allt, men begränsa dig. Det skall finnas några frågetecken som gör att läsaren kontaktar dig. Det är också risk att läsaren tröttnar om det är för mycket text.

En bra produktbeskrivning innehåller 100-200 ord. Sammanfatta, förklara och tänk på att både de med stor kunskap och de som helt saknar kunskap i ämnet skall förstå.

Max 3 klick till en konvertering. D.v.s. en kund skall inte behöva klicka mer än 3 gånger för att komma dit den vill.

Länka, en länk är lite av en snitslad bana. Det skall vara lätt att komma vidare. Från landningssidan skall man lätt komma till tjänsterna/produkterna och därifrån skall man komma vidare till beställ/kontakt.

Välj bilder och texter med omsorg. Det måste vara kvalité och visa att det är ett seriöst företag. Det skall också spegla din målgrupp och vara lätt att känna igen. Det behövs en röd tråd från hemsida till, FB, Instagram, Snapchat, Twitter etc.

Undvik ironi och för mycket humor. Det funkar i verkligheten när du kan läsa av människors ansiktsuttryck och på vilket humör men kan lätt missuppfattas i text. (Speciellt av konkurrenter).

Håll hemsidan enkel, det finns massor av effekter du kan använda men det kan bli ganska distraherande om läsaren letar efter något. Det skall vara lätt att och avslappnat att titta på sidan.

Var personlig men inte privat. Läsaren skall känna att det här är en person som jag gärna tar kontakt med.

Be om hjälp. Om du kör fast eller känner att det inte blir som du vill, be om hjälp råd och fråga. En vanlig hemsida är inte jätte dyr i förhållande till hur mycket du skall använda den. Det kan vara värt att lägga lite pengar på att få den bra från början. Mina vänner och min mamma är mina hårdaste kritiker. De sparar inte på kommentarerna. Om de är nöjda är det bra (men för säkerhets skull fråga några andra också).

Slutligen: Hur blev min hemsida? Titta in på:   Hellström Kommunikation & Media.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s